2013. October 26. @ 19:10
Aki már játszott távirányítós autóval, az tudja, mennyire bele tud feledkezni az ember. Nekünk most hasonló játékunk van, csak nagyban! A National Instruments támogatás keretében egy teljes telemetriai rendszert ajándékozott csapatunknak, hogy azt beépítsük az épülő versenyautóba. A telemetriai rendszer arra szolgál, hogy biztosítsa a kommunikációt az versenyszemélygépjármű és a csapat között menet közben is. Ezzel a rendszerrel folyamatosan tudjuk figyelni az autó paramétereit, ami arra szolgál, hogy ha valamilyen káros tendenciát fedezünk fel a jelek között, akkor még időben be tudunk avatkozni. Tegyük fel, hogy ha a víz vagy az olaj hőmérséklete folyamatosan emelkedik, akkor mi ezt a pálya mellől rögtön észleljük a monitorokon és ki tudjuk hívni a versenyzőt, még mielőtt elő kellene venni a nyársakat a szalonnával meg hagymával. A kommunikáció hagyományos Wi-Fi szabvány segítségével egy Wi-Fi routerrel történik, amit az autón helyezünk el. Arról persze ne álmodjon senki, hogy majd a verseny alatt rácsatlakozhat az FRM hálózatára és ingyen facebook lesz a nekünk való szurkolás helyett, mivel a router a telefon számára értelmezhetetlen jeleket sugároz majd. Amikor csak egyik irányban megy a kommunikáció, azt egy irányú telemetriának hívjuk. Ma a Forma 1-ben ilyen rendszer van. Csak az autó küld jeleket a csapatnak. Olyan is lehetséges, hogy a csapat küld jeleket az autónak, sőt, a garázsból tudják módosítani az egyes beállításokat, ezt kétirányú telemetriának hívjuk. Ilyet 2002-ben engedélyeztek a Forma 1-ben. Abban az évben a csapatok a boxból állítottak mindent az autón, nem a versenyzőnek kellett tekernie a kezelőszerveket. Ennek a jelentősége a 2002-es Monaco Nagydíjon mutatkozott meg, amikor a vezető helyen haladó David Coulthard autója elkezdett füstöt eregetni. Néhány kör múlva a füst elállt, David pedig megnyerte a versenyt. Utólag kiderült, hogy a csapat a boxból módosított az autó beállításain, hogy az autó ne boruljon lángba. Ezt a technikát végül száműzték a sportból. Ma a két irányú telemetriát a pilóták közreműködésével valósítják meg, hisz a csapat elmondja neki, mit állítson, ő pedig megteszi. A kétirányú telemetria esetében nem kell a pilótát közvetítőként használni. A Formula Student szabályzata nem tiltja a kétirányú telemetriát, így kijelenthetjük, hogy jelenleg ezen a téren fejlettebb ez a bajnokság a Formula 1-nél. Az elmúlt időszakban ezzel a rendszerrel játszadoztunk, amit megelégeltek és beküldtek minket szobát, akarom mondani, műhelyt takarítani. Ugyanis a Formula Racing Miskolc októberben egy új műhelybe költözött, amely takarítása és berendezése folyamatban van. Hamarosan bemutatjuk nektek vadonatúj műhelyünket is, mert közelebb lesz hozzátok, mint gondolnátok! www.hungary.ni.com