2013. August 29. @ 03:08

A LED technológia megjelenése a világítástechnikában forradalmi változtatásokat eredményezett az elmúlt évtizedben. A LED izzók a hagyományos izzók energiafelhasználásának töredékével képesek nagyobb fényerőt biztosítani. A LED lámpákkal könnyen elérhetjük, hogy 3 hagyományos izzó energiaigényével akár egy egész éttermet, vagy irodát bevilágítsunk, így profiltól függetlenül minden vállalat és háztartás számára jelentős energia-megtakarítást eredményez a LED technológia használata.

Magyarországon egyedül a Bereg LED foglalkozik LED izzók gyártásával és értékesítésével. Ez a vállalat csapatunk kiemelt támogatója, így büszkék vagyunk rá, hogy a fémhab technológia, a saját tervezésű differenciálmű és lengéscsillapító után csapatunk használ először teljesen magyar gyártmányú LED egységeket a Formula Student történetében.

A Bereg LED és a Bán Manufacturing Support Kft. egy igazi magyar sikertörténet, amelyet Bán László munkásságának és törekvésének köszönhet a magyar ipar.

A Bereg LED egységei csapatunk autójának hátulján találhatóak meg, valamint a kormányon, ugyanis a féklámpa teljes egészében LED izzókat tartalmaz, akárcsak a kormányon elhelyezett fordulatszámjelző fénycsík.

Csapatunk számára egyértelmű volt a LED technológia használata, hiszen jól látható fénye mellett, az autó villamos rendszerét sem terheli, hiszen minimális az energiaigénye ezeknek a LED izzóknak.

A Bereg LED termékekről további információkat az alábbi oldalakon találhattok:

www.ban.co.hu
www.beregled.hu

2013. August 29. @ 03:08

"...a mérnököket jellemzi egy precíz nagyvonalúság és egy nagyvonalú precízség!" mondta ezt Patkó Gyula rektor úr egy Szerszámgépek előadáson miközben a hajtóművek tervezéséről beszélt. Megmaradt a gondolat bennem, mert valóban így élünk.

Egy szerkezet tervezésénél bizonyos méreteket a végtelenségig pontosítunk, míg máshol nagyvonalúan a GEP* módszer szerint adunk meg méreteket. Olyan ez, mint ahogy a mérnök él. A kötelezettségeit precízen teljesíti, minden más pedig a kedve szerint történik.

Szerencse, hogy ilyenek a mérnökök. Ezért színes a világunk. Minden autó eljuttat minket egyik helyről a másikra (a kötelezettség), ellenben mindegyik máshogy teszi ezt. Vannak mérnökök, akik a kötelezettség teljesítése után foglalkoztak még a formával is (olaszok), a megbízhatósággal (japánok), a kényelemmel (angolok), a műszaki tartalommal (németek), a biztonsággal (svédek), és akik ezzel nem (kínaiak).

A Formula Racing Miskolc csapatában több tucat mérnök dolgozik, akik a Miskolci Egyetem legjobbjai közé tartoznak. Ezek a srácok kiemelkednek munkájukkal az egyetem több ezer hallgatója közül, mert a gyakorlatban mutatják be tudásukat. A papír sok mindent elbír, azok a szerkezetek, amelyeket a hallgatók terveznek a beadandóik során soha nem fognak működni, mivel soha nem lesznek legyártva. Persze, lehet akkor se működne, ha le lenne gyártva. Ahogy egy őszinte tanárunk mondta: "jobb ha ezeket a rajzokat eltüntetjük, mert ez már-már bűnjel".

Az FRM csapat viszont alkot és gyárt. Így született ez a teljesen saját tervezésű differenciálmű, amelyet támogatónk a Technoplast Kft. gyártott le.

Egy mérnök hallgató számára nincs is nagyobb bizonyítási lehetőség, mint a Formula Student, ahol valós körülmények között mutathatja meg képességeit. A differenciálművet tervező hallgató pedig megmutatta ezzel a munkával, hogy képes felelősségteljes mérnöki munkára. Diplomát neki!

Több gáz, kevesebb fék!

*GEP: Good Engineers Practice (a hasraütés hivatalos megnevezése)

www.technoplast.hu

2013. August 29. @ 03:08

Emlékeztek arra, hogy pár évvel ezelőtt azt szerették volna, hogy a Dakar rally Budapestről induljon? A versenyzők azonban látva a hazai utakat nem vállalták a kihívást.

"...oké, oké, hogy a Dakar a legkeményebb terepverseny, de azért mindennek van határa" nyilatkozta egy neve elhallgatását kérő versenyző.

A lengéscsillapítók alapvetően határozzák meg egy autó vezetési tulajdonságait. Olyan ez, mint a hangszóró a zenei rendszerekben. Ezen jön át minden jel. Ha ez vacak, akkor lehet akármilyen jó a többi dolog, a végeredmény vacak lesz. Egy lágy, sima, jól hangolt futóművel minden autót kényelmesnek érzünk még a rázós utakon is. Azokból pedig van itthon.

A lengéscsillapító egy versenyautóban is kulcsszerepet tölt be. Láthatjuk a Forma 1-ben, hogy egy jól eltalált futómű (vagy egy 1000 km-es titkos gumiteszt) mennyit segíthet a gumik hatékony használatában. Mi nem fogunk titokban 1000 km-t tesztelni, ezért jó futóművet kellett terveznünk!

Újonc csapatként szűkösebb anyagi lehetőségeink vannak, mint a többi csapatnak, ennek ellenére igyekeztünk újító és egyedi megoldásokat alkalmazni az autónkban. A fémhab biztonsági zóna és a saját gyártású differenciálmű mellett nagyon büszkék vagyunk a Hadik Rallye Team-mel közösen fejlesztett és gyártott lengéscsillapítóinkra.

A műhelyünk falán lévő erotikus naptár (ami kötelező kelléke minden valamire való műhelynek) augusztusra fordult. Nincs több 30 nap. Eljött a verseny hónapja.

Éppen ezért az alkatrészeinket bemutató posztjaink a végükhöz érnek, mert elkezdődik az autó tényleges összeállítása. Rengeteg alkatrész vár a dobozokban összeszerelésre, és rengeteg alkatrészt még nyúznak a kemény CNC gépek a Technoplast Kft.-nél. Ha minden a terv szerint halad, és az égiek is mellettünk vannak, akkor jövő héten már lábakra állhat az autó.

A számos nehézség ellenére csapatunk éjjel-nappal dolgozik, hogy a projektünk sikeres legyen. Sokat erősödtünk az elmúlt időszakban, és keveset aludtunk. A csapat tagjainak nagyon sok erőt ad, hogy facebook-on folyamatosan emelkedik a minket kedvelő felhasználók száma. A felénk irányuló érdeklődést és támogatást szeretnénk egy szép autóval meghálálni.

Szurkoljatok nekünk, mert amikor ott leszünk a versenyen, az nem csak a csapat, hanem egész Miskolc és környékének sikere, mert megmutathatjuk, hogy a miskolci mérnök és gazdász hallgatók megállják a világon bárhol a helyüket. Bármikor harcba szállhatunk egy amerikai vagy egy német mérnök hallgatóval. Arról mi nem tehetünk, hogy egy szegényebb régióba születtünk. Mi innen fogjuk megmutatni, hogy képesek vagyunk valami olyat alkotni, ami eddig nem volt. Egy miskolci Formula versenyautót.

Több gáz, kevesebb fék!

www.hadikrallye.hu
www.technoplast.hu

2013. August 29. @ 03:08

Milyen sorozatok és filmek voltak nagy hatással rátok a gyerekkorotokban?

Azt hiszem vita nélkül lehet állítani, hogy a fiúk nagy része rajongott a Knight Rider sorozat iránt a 90-es években. Noha biztos nem David Hasselhoff sármossága okán, hanem sokkal inkább a K.I.T.T. nevű autó miatt.

A Knight Rider annyira meghatározót tényező volt az autógyártás fejlődésében is, hogy a 90-es években a film hatására terjedtek el a fedélzeti számítógépek és a rengeteg világító kapcsolók a műszerfalon. Ha valaki alaposan tanulmányozza az autók belső kialakítását, akkor láthatja, hogy a 80-as évektől az volt a tendencia, hogy minden világítson, villogjon, mindennek legyen egy kontroll lámpája. Akkoriban ez jelentette a fejlett autóbelsőt. Érezze magát úgy egy vezető, mint ha egy számítógéppel teletömött autóban ülne, amely minden kívánságát teljesíti.

Michael Knight autójában a kormány sem volt hagyományos. Egy emlékezetes "H" alakú kormányt tartalmazott K.I.T.T., amely ugyan a filmben jól szolgált, de a valóságban elég kényelmetlen lenne használni. A Formula Student szabályzata nem engedi álmodozni a tervezőket, ugyanis a szabály kimondja, hogy a kormánynak zárt alakzatnak kell lennie, így jelentősen lekorlátozza a kormány alakját.

Csapatunk maga készítette el a versenyautóba szánt kormányt. Kompozit csoportunk saját műhellyel rendelkezik, ahol néhány nap alatt elkészült a kormány. Hiába voltunk nagyon izgatottak, bizony itt kémia is van és kell pár nap, amíg a lezajlanak a megfelelő reakciók. A kormány alapanyaga szénszálas kompozit szendvicsszerkezet, amelyet CNC géppel vágtunk pontos formára. Erre kerül a markolat és a fordulatszámjelző LED sor. Ezekhez a szerszámokat epoxy szerszámgélből, gyantából és üvegszálszövetből készítettük el. A markolat negatívjába poliuretán elasztomert öntöttünk, ami ilyenkor még folyékony állagú, de megszilárdulva autógumi keménységűvé válik. Mit műhely? Boszorkánykonyha!

A kormány a hatalom jelképe az autóban. Ezt szorítjuk, ezt simogatjuk, ezzel irányítjuk az autót, ezt verjük a dugóban, ezen nyomjuk a dudát, a rádiót, a telefont, és a többi és a többi. Egyszóval mindent.

Ahogy a 90-es években a Knight Rider, napjainkban a tabletek és okostelefonok gyakorolnak hatást az autóiparra, hiszen a hagyományos műszerfalakat kezdik felváltani a teljes képernyők (Jaguar XJ, új S Mercedes). A szakértők szerint ezt az irányt követve előbb utóbb egy hatalmas érintőképernyő kerül a kormányokra is.

Egyébként az FRM-Honda kormányában nem lesz kürt, mert a figyelmeztető funkciót egy gázfröccsel oldjuk meg. Ennek hatására a kipufogóból olyan túlvilági hangorkán söpör keresztül a vidéken, hogy a Győr környéki teheneknek 3 hétre elapad a teje.

És ha már a dudánál tartunk... Győrben is lesznek Grid Girl-ök!

2013. August 29. @ 03:08

Tudtátok, hogy Vin Diesel szerette volna megszerezni csapatunk autóját a Halálos Iramban 6 forgatására?

Az eredeti script szerint a szorgalmas Vin egy sikertelen dinamika ZH után összetűzésbe kerül egy tanársegéddel (Dwayne Johnson), akit kihív egy gyorsulásra, hogy elégtételt vehessen. A párbaj feltétele az, hogy csak saját maguk által épített autóval vehetnek rajta részt, így elválik, hogy ki az igazi mérnök!

Ez a forgatókönyv végül meghiúsult több probléma miatt is:
1. Vin túl izmos és nem férne bele az autónkba.
2. Az autó alján lévő neonokat tiltja a szabályzat.
3. A mi kocsinkban nincs 42 sebességi fokozat a gyorsulásos jelenethez.

Így maradt a már mozikban bemutatott szokásos történet. Ennek ellenére a hatékony gyorsulás érdekében csapatunk dolgozott a váltó kérdésén.

Az autóban a Honda motorhoz tartozó gyári sebességváltót kiegészítettük egy úgynevezett gyorsváltó rendszerrel (a képen). Az autóban nem lesz kuplung pedál, csak gáz és fék. Ez a gyorsváltó rendszer össze van hangolva a többi kezelőszervvel, így ha a pilóta vált, akkor a rendszer letiltja a gyújtást és egy szempillantás alatt fokozatot vált. Ennek az lesz az eredménye, hogy a váltás simább és gyorsabb lesz, mint ha azt ember kezelné. Természetesen emellett rengeteg időt is megtakarítunk, hisz a kuplungolási művelet kihagyásával 1-2 másodperccel rövidebb ideig tart egy váltás.

A váltás idejének csökkentése egyben azt is jelenti, hogy a versenyző hamarabb állhat a gázra, így összességében rengeteg idő nyerhető. Gondoljatok bele, hogy egy Forma-1 verseny alatt 2300-3600 váltás történik. Ha minden váltásnál megspórolunk egy tized másodpercet, akkor az egy egész verseny alatt, akár 5 perc időnyereség is lehet. Ez olyan drága idő, ami alatt nem kuplungol az autó, hanem éppen padlógázon áll. Emiatt ez egy nagyon fontos területe az autóversenyzésnek és nagy feladat ennek a megoldása. Ma már ezredmásodpercek alatt történnek a váltások, de léteznek fokozatmentes váltók is. Igaz, ehhez nem kell a Forma 1-be menni, elég csak megnézni egy hagyományos robogót!

Ez a szerkezet hozzá segíti pilótánkat ahhoz, hogy fel se emelje a lábát a gázpedálról váltás közben, így érvényesülhet a több gáz, kevesebb fék elv!

A gyorsváltót a Bereg Led támogatásából vehettük meg, akiknek ez úton is köszönjük!

www.beregled.hu

« Újabb Régebbi »