Biztonság mindenek előtt!

Az autóépítés hőskorában még azt gondolták, hogy annál biztonságosabb egy jármű, minél robosztusabb és merevebb a karosszériája. Ám ebben az esetben egy ütközésnél a jármű karosszériája nem képes energiát elnyelni, így az ütközés közel tökéletesen rugalmas lesz, ami azt jelenti, hogy az ütközés előtti mozgási energia megegyezik az ütközés utánival, vagyis a jármű "visszapattan" a falról. Ez olyan erőhatásokkal járna, amelyet az emberi test nem bírna elviselni károsodás nélkül.
A gyűrődési zóna koncepcióját a magyar származású Barényi Béla találta ki és szabadalmaztatta 1951-ben. Az ő elgondolása szerint olyan elemeket kell elhelyezni az autó orrában, amik ütközés esetén tervezetten összetörnek és deformálódnak. Ahhoz, hogy ezek az elemek összetörjenek energiára van szükség, amelyet éppen az autó mozgási energiája biztosít. Így tehát mialatt deformálódik egy biztonsági elem, addig az autó folyamatosan veszít a mozgási energiájából, aminek következtében lelassul, esetleg teljesen meg is áll. Ezért van az, hogy már egy kis sebességű koccanásnál is látványosan deformálódnak az autók. Ez azonban nem az autó gyenge minőségét jelenti, hanem a szakemberek kiváló munkáját, hisz az autó orrának össze kell törni ahhoz, hogy a vezető sértetlenül szállhasson ki!

A Formula Racing Miskolc autójának szigorú biztonsági előírásoknak kell megfelelnie ahhoz, hogy indulhasson a versenyen. Az autó orrán olyan ütközési zónát kell elhelyezni, amely a szabálykönyvben leírt terhelés és becsapódás esetén meghatározott energiát nyel el. Csapatunk ennek az elemnek a kialakításával az Admatis Kft. szakembereit bízta meg, akik egyedülálló fémhab technológiájukkal olyan elemet képesek előállítani, amelynek energiaelnyelő képessége kiváló, tömege pedig csekély, hiszen a fémhab közel 90 százaléka levegő!

Csapatunk a napokban helyezte ezt az elemet egy statikus vizsgálat alá (a képen), amelyben lemérhettük a biztonsági elem energiaelnyelő képességét mielőtt a valódi ütközéses teszt következne. Ez a statikus vizsgálat sikeres volt, így csapatunk tagjai szerdán már a valódi ütközéses tesztet fogják végrehajtani Győrben a Rába-Futómű Kft. laborjában, amely lehetőség megteremtésében a BME Formula Racing Team volt segítségünkre.

www.admatis.com
www.raba.hu/futomu
www.frt.bme.hu
Biztonság mindenek előtt!