Mi lenne azokkal egy versenyautóban, akik már a nyári melegről is siránkoznak facebookon minden nap?

Az aszfalt hőmérséklete 55°C, mint ha a pokol ajtaja felett ülnél. A motor hőmérséklete legalább 90°C, hogy kellemesen melengesse a hátad. A féktárcsa és a kipufogó vörösen izzik, közel 1000 °C. Mindezt egy vastag tűzálló ruhában, zárt bukósisakban élvezed, hogy garantáltan kifolyjon a lelked a testedből.

Egy versenyautóban bizony ilyen körülmények uralkodnak. A pilóták több liter folyadékot veszítenek egy verseny alatt, így igen kemény fizikummal kell rendelkezni, hogy bírják ezt a terhelést. Mégsem nyavalyognak facebookon, hanem nyomják a gázt! Mert ezek férfiak kérem szépen.

A belső égésű motorban elképesztő körülmények uralkodnak. A benzin-levegő keverék robbanásakor 3000 °C fok is elszabadulhat. Felmerülhet a kérdés, hogy a motor miért nem olvad meg? Elvégre az acél olvadáspontja 1536 °C körül van összetételtől függően, ami alacsonyabb mint az üzemanyag robbanásakor keletkező hőmérséklet. Erre a válasz az, hogy a robbanás pillanatszerű, így a keletkező hő is csak pillanatszerű, így nem alakul ki tartósan olyan hőmérséklet, hogy a motor elolvadjon.

Másik probléma a hőtágulás. A gépészetben az alkatrészek standard méretét 20 °C hőmérsékleten értjük. Ezt nevezik szobahőmérsékletnek. Ehhez képest a motorban nem egy szoba, hanem egy kemence klímája van, ami miatt az alkatrészek mérete is igen nagy mértékben változik. Ahhoz, hogy a motorunk hőmérséklete kordában tartható legyen és ne süljenek be a dugattyúk a hengerbe gondoskodni kell a megfelelő kenésről és hűtésről.

Versenyautónkban a Nagrad Racing Radiator hűtője tesz szolgálatot, amelyet támogatónk a Nagrad Racing Radiator Kft. biztosított a Formula Racing Miskolc csapatnak. Ez a vállalat kifejezetten nagy teljesítményű hűtőkkel foglalkozik már több éve, így az általuk készített hűtő garantáltan a legjobb lesz számunkra.

Aki nem csak a KRESZ könyvben látott nyitott motorháztetőt, az tudja, hogy a hűtőrendszer az egyik legfontosabb kelléke az autónak. A benne keringő víz körbejárja a motorteret, ahonnan felvesz minden "hulladék" hőt, s elvezeti a hőcserélőig, ahol a menetszél, vagy ventilátor segítségével lehűl, majd újra kezdi hőgyűjtögető útját. Ennek segítségével a motor hőmérséklete nem növekszik meg olyan magas értékre, aminél a hőtágulás miatt az alkatrészek befeszülhetnének ezzel tönkretéve a motort.

A hűtőrendszer zárt, ezért a benne lévő nyomás magasabb lehet, mint a környezeti nyomás. Ezért fordulhat elő az, hogy a benne lévő víz hőmérséklete magasabb, mint 100 °C és mégse alakul át az autó gőzhajtásúvá. Nagyobb nyomáson ugyanis a víz forráspontja is emelkedik, míg alacsonyabb nyomáson csökken. Ezért a kuktában a hús jobban megfő, hisz 120°C is lehet a víz hőmérséklete, mégse forr el. Ellenben a Himalája tetején emiatt nem tudtunk virslit főzni legutóbb, mert ott már 70...80 °C között felforr a víz az alacsonyabb légnyomás miatt, ezért nem fő a virslink rendesen.

Köszönjük a hűtőrendszert a Nagrad Racing Radiator Kft.-nek!

www.nagrad.hu
Mi lenne azokkal egy versenyautóban, akik már a nyári melegről is siránkoznak facebookon minden nap?