Tudtátok, hogy Vin Diesel szerette volna megszerezni csapatunk autóját a Halálos Iramban 6 forgatására?

Az eredeti script szerint a szorgalmas Vin egy sikertelen dinamika ZH után összetűzésbe kerül egy tanársegéddel (Dwayne Johnson), akit kihív egy gyorsulásra, hogy elégtételt vehessen. A párbaj feltétele az, hogy csak saját maguk által épített autóval vehetnek rajta részt, így elválik, hogy ki az igazi mérnök!
Ez a forgatókönyv végül meghiúsult több probléma miatt is:
1. Vin túl izmos és nem férne bele az autónkba.
2. Az autó alján lévő neonokat tiltja a szabályzat.
3. A mi kocsinkban nincs 42 sebességi fokozat a gyorsulásos jelenethez.
Így maradt a már mozikban bemutatott szokásos történet. Ennek ellenére a hatékony gyorsulás érdekében csapatunk dolgozott a váltó kérdésén.
Az autóban a Honda motorhoz tartozó gyári sebességváltót kiegészítettük egy úgynevezett gyorsváltó rendszerrel (a képen). Az autóban nem lesz kuplung pedál, csak gáz és fék. Ez a gyorsváltó rendszer össze van hangolva a többi kezelőszervvel, így ha a pilóta vált, akkor a rendszer letiltja a gyújtást és egy szempillantás alatt fokozatot vált. Ennek az lesz az eredménye, hogy a váltás simább és gyorsabb lesz, mint ha azt ember kezelné. Természetesen emellett rengeteg időt is megtakarítunk, hisz a kuplungolási művelet kihagyásával 1-2 másodperccel rövidebb ideig tart egy váltás.
A váltás idejének csökkentése egyben azt is jelenti, hogy a versenyző hamarabb állhat a gázra, így összességében rengeteg idő nyerhető. Gondoljatok bele, hogy egy Forma-1 verseny alatt 2300-3600 váltás történik. Ha minden váltásnál megspórolunk egy tized másodpercet, akkor az egy egész verseny alatt, akár 5 perc időnyereség is lehet. Ez olyan drága idő, ami alatt nem kuplungol az autó, hanem éppen padlógázon áll. Emiatt ez egy nagyon fontos területe az autóversenyzésnek és nagy feladat ennek a megoldása. Ma már ezredmásodpercek alatt történnek a váltások, de léteznek fokozatmentes váltók is. Igaz, ehhez nem kell a Forma 1-be menni, elég csak megnézni egy hagyományos robogót!

Ez a szerkezet hozzá segíti pilótánkat ahhoz, hogy fel se emelje a lábát a gázpedálról váltás közben, így érvényesülhet a több gáz, kevesebb fék elv!

A gyorsváltót a Bereg Led támogatásából vehettük meg, akiknek ez úton is köszönjük!

www.beregled.hu
Tudtátok, hogy Vin Diesel szerette volna megszerezni csapatunk autóját a Halálos Iramban 6 forgatására?

Támogatóink2

Pár éve egy beregi fiatalember álmodott egy nagyot, és kis családi vállalkozást alapítva – a térségre akkoriban nem jellemzően – elektronikai termékek javításával kezdte meg működését. Az évek során a megszerzett műszaki tapasztalatokat felhasználva és a piaci változásokat figyelembe véve, Bán László (a vállalkozás alapítója) felismerte a 21. század új energiaforrásának, a LED izzóknak a jelentőségét.

Ezen az úton elindulva az első újramunkáló gépei mellett, ma már komplett SMT gyártósort telepített Csarodai műhelycsarnokába. Ez, valamint a LOTUS ENERGY Kft-vel indított közös fejlesztési projekt tette lehetővé, hogy a 2012-es év végén megkezdődhetett – Magyarországon egyedülállóként – „BEREG LED” védjegy alatt izzók, fénycsövek és lámpák gyártása. Termékeink kiváló minőségűek, azok fejlesztése és gyártása a csarodai üzemben történik, képzett munkaerő segítségével.

2013. március 18-ától saját gyártású LED fénycsövek biztosítják a világítást a csarodai telephelyen működő gyáregységünkben és az irodákban is. Az újfajta fényforrással a felhasznált energia a negyedére csökkent.

A cég olyan termékeket kínál, amelyek nemcsak energiatakarékosak, hanem segítenek minket ránevelni az ökotudatos életvitelre is.
Támogatóink2

Támogatóink1

A Bán Manufacturing Support Kft-t Bán László alapította 2007-ben. A vállalkozás kezdetben leginkább multinacionális cégek gyártási folyamataiban végzett elektronikai részmunkákat alvállalkozóként, kisebb részben pedig a cég csarodai fióktelepén – akkor még bérelt helyiségekben –elektronikai javítási munkákat vállalt.

Az előrelátásnak köszönhetően a cég rohamos fejlődésnek indult. 2011-től a beregszászi Bán Ukrajna üzemben megindult a termelés, ahol fröccsöntéssel, köszörüléssel, szerszámkarbantartással és összeszereléssel foglalkoznak.

2012-től az országban egyedülálló módon saját tulajdonú gépekkel felszerelt modern üzemcsarnokban dolgozik a felkészült szakembergárda. Idén év végére elkészül az új gyártócsarnok, további munkalehetőségeket biztosítva.

Az elektronikai eszközök javítása mellett a cég fő profilja a LED izzók és fénycsövek gyártása, amivel az idei évben megjelennek a hazai piacon az első magyar gyártmányú LED fényforrások.
Támogatóink1

A Formula Racing Miskolc csapata nem várhat a Mikulásra decemberig!

Mivel télen szánkózni fogunk és nem autóversenyezni, ezért a Formula Racing Miskolc csapata nem várhat a Mikulásra decemberig, hogy megkapjuk a "versenyszemélygépjárműbe" szánt alkatrészeket. Pedig mi nagyon jó gyerekek vagyunk. :)

Ezek a Wilwood fékek a forró Kaliforniából érkeztek hozzánk, ahol mostanában 48-50 °C-os hőség van. Ez a hőmérséklet azonban semmi ahhoz képest, amennyinél ezek a fékek a legjobban teljesítenek.

A versenyautókra szánt fékek 300-ról 80-ra kb. 3 másodperc alatt lassítanak le egy Forma 1-es versenyautót miközben 800-1000°C-ra hevülnek fel. A mi fékeink átlagosan 400°C körül fognak üzemelni, mivel alacsonyabb sebességről kell lassítani, illetve kisebb az autónk tömege is.

A pilóta a pedál nyomásával a fékrendszerben lévő olajra fejt ki nyomást, amely a fékpofáknál alakul át fékerővé. A fékrendszer tervezésénél figyelembe kell venni a pilóta testi adottságait is, ugyanis a számítások egyik legfontosabb paramétere az, hogy a versenyző milyen erővel tudja nyomni a pedált. Választhattunk volna fele ekkora teljesítményű fékeket is a szükséges fékhatáshoz, azonban ekkor a pilótának 200 kg-mal kellene nyomnia a fékpedált. Mi jobban szeretjük azt, ha a versenyző 200 kg-mal a gázpedált nyomja, ezért nagyobb fékeket vettünk, így a szükséges fékhatáshoz elegendő kisebb pedálerő is.

A versenyautónk fékrendszere rendelkezni fog fékerőszabályozási lehetőséggel is, így az autó eleje és hátulja között mi határozzuk meg a fékerő egyensúlyt.

A hétvégi Német nagydíjon láthattunk parkolás után elguruló autót, ami felveti a rögzítőfék szükségességét az autókban, azonban ez továbbra sem széria tartozéka egy Formula versenyautónak.

Elvégre száguldozni fogunk a versenypályán, nem parkolni!

Köszönjük a fékeket a Debrecen Autóháznak!

www.debrecenauto.hu
A Formula Racing Miskolc csapata nem várhat a Mikulásra decemberig!

Bulizz a Continental jóvoltából a Formula Student Hungary 2013 versenyén!

Műszakisok figyelem!

Bulizz a Continental jóvoltából a Formula Student Hungary 2013 versenyén! Jelentkezz gyorsan, hogy te lehess a 40 szerencsés egyike, aki Győrbe utazhat, és főnyereményként akár a kétszemélyes exkluzív Continental budapesti gyárlátogatást is megnyerheti!

Szurkoljunk együtt a Formula Student Hungary autóversenyen!

Időpont: 2013. augusztus 23-24.
Helyszín: Győr - Gönyű


A Formula Student Hungary győri versenyén most te is szurkolhatsz a több mint 40 nemzetközi csapat közt induló három hazai teamnek! A Continental jóvoltából műszaki szakirányú hallgatók közül az első 40 jelentkező ingyenesen vehet részt a rendezvényen.

Nincs más dolgod, mint minél hamarabb regisztrálni, és máris tagja leszel a szurkolói csapatnak, hogy veled együtt buzdítsuk győzelemre a BME, a Kecskeméti Főiskola és a Miskolci Egyetem legénységét!

A Continental nemcsak az ingyen utazást és a versenyekre szóló belépőt biztosítja, hanem az esti szállásodról és napi egy meleg étkezésről is gondoskodik, sőt az esti bulin még az első sörre vagy fröccsre is a vendégünk leszel!

És ha mindez nem elég, a résztvevők közt kisorsolunk egy kétszemélyes exkluzív gyárlátogatást a Continental budapesti telephelyén, ahol magával az ügyvezető igazgatóval is kezet rázhatsz.

Jelentkezés augusztus 12-ig a rendezveny.budapest@continental-corporation.com e-mail-címen.

A regisztrációhoz az alábbi adatok szükségesek:
Név
Intézmény
Kar
Szak/szakirány
Elvégzett évfolyam
E-mail
Mobiltelefon
Bulizz a Continental jóvoltából a Formula Student Hungary 2013 versenyén!

A jól megválasztott könnyűfém felni.

Egy száguldásra tervezett versenyautó dögös felnik nélkül, annyit ér, mint a Dallas Jockey nélkül, mint Rambo a kése nélkül, vagy mint a Barátok Közt Berényi Miklós nélkül.
A legvadabb autók is sánta, esetlen jelenségek, ha igénytelen vagy kisméretű felniken futnak. Ugyanakkor, egy kisebb autót is komolyabbá tesz egy jól megválasztott könnyűfém felni.
Egy autó megjelenéséért a felni a legnagyobb felelős, ezért csapatunk is nagy hangsúlyt fektetett az ideális felni megtalálására. Választásunk ezekre a gyönyörű fekete alumínium OZ Racing felnikre esett, amelyeket a Miskolc Autóház támogatásának köszönhetően a mai napon kézhez vehettünk.
Ezeket a felniket a gyártó kifejezetten a Formula Student bajnokságra készítette, így nem kellett azon gondolkodnunk, hogy a felni megfelel-e a céljainkra és bírni fogja-e azokat az igénybevételeket, amelyet egy felninek el kell viselnie a verseny során.
Az egyenként 3,6 kg tömegű felnik a verseny során extrém terhelést kapnak. Az autó pattogása és a kanyarokban ébredő erők hatására a felni tojás és kúp formákat szeretne felvenni, amiben segítségre van a fékek felől érkező extrém magas hőmérséklet is.
Szerencsére erre is van megoldás...
Több gáz, kevesebb fék!
www.miskolcauto.hu
A jól megválasztott könnyűfém felni.

Honda motor fog dübörögni a győri Formula Student versenyen!

Nem kell a 2015-ös Formula 1-es szezonig várnotok, hogy egy Honda motorral hajtott Formula versenyautót lássatok élőben! Gyertek el augusztusban a győri Formula Student versenyre és szurkoljatok a Formula Racing Miskolc csapatának, akik autójában egy Honda motor fog dübörögni!
Csapatunk egy Honda CBR600RR blokkot épít a versenyautóba, amelyet a verseny előtt a hazai autósport elismert szakemberei készítenek fel. A szabályok szerint egy 20 mm átmérőjű szűkítést kell alkalmaznunk a motor levegőellátásánál, ezért a gyári teljesítmény közel felét elveszítjük. Ezt az elvesztett teljesítményt különböző megoldásokkal nyeri vissza csapatunk. Speciális airbox kialakítás, egyedi kipufugó rendszer, Formula 1-ben használt telemetriai rendszerrel egybe épített motorvezérlés és még sok más apró trükk, amelyet nem árulhatunk el!
A vázunkba a héten belekerült a motor, így a pozicionáló elemek rögzítése után a blokk utazhat a szakértőkhöz, hogy a versenyre már ereje teljében lehessen a motor.
Csapatunk nagyon büszke arra, hogy az autó- és motorsportban nagy múlttal és megszámlálhatatlan kiváló eredménnyel rendelkező Honda gyár egysége kerül az autónkba. Nagyon várjuk a pillanatot, hogy az első szikra berobbantsa az üzemanyagot, s meghalljuk azokat a hangokat, amelyekre minden motorsport rajongó bőre libabőrös lesz.
Honda motor fog dübörögni a győri Formula Student versenyen!

Impact Attenuator teszt

Így zajlott az ütközési zóna tesztje! Zenés képösszeállítás a részletekről videóval a végén. http://www.youtube.com/watch?v=PW3-LAZHN2k

"Gyermekünk" születése megindult!

A képesség, hogy teremtsünk valamit, ami addig nem létezett a legnagyobb ajándék, amit az ember kaphatott az élettől. Mesés épületeket felhúzni a puszta földből, hidakat építeni a levegőben, élettel és növényekkel megtölteni egy termőföldet, mozgásba hozni bányászott ércből nyert fémből készült gépeket mind hatalmas dolog. A legcsodásabb azonban az, amikor egy nő anyává válik, s életet ad egy gyermeknek.
Csapatunk tagjainak hasonlóan csodás érzés látni, hogy az eddig csak tervrajzokon létező "gyermekünk" születése megindult!
Egy hete az autó orrán elhelyezett biztonsági elem esett át a kötelező ütközéses vizsgálaton, amelyet sikeresen teljesített! Így autónk mondhatni orral előre jött világra.
Közel 2 hét kemény és embert próbáló munkája után az autónk váza is elkészült, amely újabb mérföldkő a csapat történetében.
Ahhoz, hogy a tervrajzokon meghatározott geometriát a hegesztés alatt is tartani tudjuk különböző pozíciónálókat készítettünk, amelyeket a Fireplace cég vágott ki modern lézervágó berendezéseivel.
A hegesztésben az Intern Kft. volt segítségünkre, akik nagy szakértelemmel és tapasztalattal rendelkeznek, így a hegesztési folyamat komplikációk nélkül zajlott.
Gyermekünk azonban még csak a fejét és testét dugta ki. Hamarosan jönnek kezek és lábak (futómű), beindul a légzés (airbox és kipufogórendszer), felöltöztetjük (burkolat), de megnyugodni csak akkor fogunk, amikor felsír a kicsike!
Erre se kell sokat várni. Ugyanis az autót hajtó Honda CBR600RR blokk már megérkezett és alig várja, hogy tüzet okádva bömbölhessen!
www.fireplace.hu
www.internkft.hu

Biztonság mindenek előtt!

Az autóépítés hőskorában még azt gondolták, hogy annál biztonságosabb egy jármű, minél robosztusabb és merevebb a karosszériája. Ám ebben az esetben egy ütközésnél a jármű karosszériája nem képes energiát elnyelni, így az ütközés közel tökéletesen rugalmas lesz, ami azt jelenti, hogy az ütközés előtti mozgási energia megegyezik az ütközés utánival, vagyis a jármű "visszapattan" a falról. Ez olyan erőhatásokkal járna, amelyet az emberi test nem bírna elviselni károsodás nélkül.
A gyűrődési zóna koncepcióját a magyar származású Barényi Béla találta ki és szabadalmaztatta 1951-ben. Az ő elgondolása szerint olyan elemeket kell elhelyezni az autó orrában, amik ütközés esetén tervezetten összetörnek és deformálódnak. Ahhoz, hogy ezek az elemek összetörjenek energiára van szükség, amelyet éppen az autó mozgási energiája biztosít. Így tehát mialatt deformálódik egy biztonsági elem, addig az autó folyamatosan veszít a mozgási energiájából, aminek következtében lelassul, esetleg teljesen meg is áll. Ezért van az, hogy már egy kis sebességű koccanásnál is látványosan deformálódnak az autók. Ez azonban nem az autó gyenge minőségét jelenti, hanem a szakemberek kiváló munkáját, hisz az autó orrának össze kell törni ahhoz, hogy a vezető sértetlenül szállhasson ki!

A Formula Racing Miskolc autójának szigorú biztonsági előírásoknak kell megfelelnie ahhoz, hogy indulhasson a versenyen. Az autó orrán olyan ütközési zónát kell elhelyezni, amely a szabálykönyvben leírt terhelés és becsapódás esetén meghatározott energiát nyel el. Csapatunk ennek az elemnek a kialakításával az Admatis Kft. szakembereit bízta meg, akik egyedülálló fémhab technológiájukkal olyan elemet képesek előállítani, amelynek energiaelnyelő képessége kiváló, tömege pedig csekély, hiszen a fémhab közel 90 százaléka levegő!

Csapatunk a napokban helyezte ezt az elemet egy statikus vizsgálat alá (a képen), amelyben lemérhettük a biztonsági elem energiaelnyelő képességét mielőtt a valódi ütközéses teszt következne. Ez a statikus vizsgálat sikeres volt, így csapatunk tagjai szerdán már a valódi ütközéses tesztet fogják végrehajtani Győrben a Rába-Futómű Kft. laborjában, amely lehetőség megteremtésében a BME Formula Racing Team volt segítségünkre.

www.admatis.com
www.raba.hu/futomu
www.frt.bme.hu
Biztonság mindenek előtt!